بازار زعفران ایران، بسیار گسترده بوده و تولید بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان را برعهده دارد که مجموعه زعفران مصطفوی نقش پررنگی در این بازار ایفا می کند. کشورهای بسیاری در سراسر جهان زعفران ایران را وارد می‌کنند. با این‌حال ایران تنها تولیدکننده زعفران نیست و کشورهای دیگری هم به کشت زعفران مشغول هستند. در ادامه همراه باشید تا کشورهای تولیدکننده زعفران و بازار زعفران ایران را به شما معرفی کنیم.

کشورهای تولید کننده زعفران

تقریبا تمام زعفران جهان در کمربند فرضی که میان مناطق و کشورهایی که از مدیترانه در غرب تا کوه‌های کشمیر در شرق می‌رسد، رشد می‌کند. تمام قاره‌ها به جز قطب جنوب به پرورش زعفران چه کم و چه زیاد مشغول هستند. در سال ۱۹۹۱ میلادی سالانه ۳۰۰ تن رشته زعفران در سراسر جهان تهیه می‌شد که ۵۰ تن آن زعفران درجه یک بود.

در حال حاضر زعفران کشمیر از هند و ایران، باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین زعفران جهان شناخته می‌شوند. به‌طورکلی ایران، هند، یونان، افعانستان، مراکش، اسپانیا، ایتالیا، چین و آذربایجان به ترتیب بزرگ‌ترین تولید کنندگان زعفران در جهان به شمار می‌روند.


کشورهای تولید کننده زعفران
منبع: سایت statista

95 درصد زعفران ایران در منطقه خراسان کشت می‌شود. تربت حیدریه،‌ گناباد، حاشیه رود بیرجند، قائن و فردوس از مناطق اصلی کشت زعفران ایران به شمار می‌روند.

افغانستان هم در سال‌های اخیر به کشت و پرورش زعفران روی آورده است. کشورهایی چون اتریش، آلمان،‌ انگلیس و سوئیس هم تلاش زیادی برای کاشت زعفران در مناطق شمالی و مرکزی اروپا کردند. دو روستای ماند و کانتون وله در سوئیس سالانه تنها چند کیلوگرم زعفران تولید می‌کنند. در تاسمانی، مصر، فرانسه، مکزیک، نیوزیلند، ترکیه (مخصوصا منطقه صفرانبلو)،‌ کالیفرنیا و آمریکای جنوبی هم مقدار بسیار اندکی زعفران پرورش داده می‌شود. جالب است بدانید که چین اولین کشوری بود که کاشت گلخانه‌ای زعفران را راه‌اندازی کرد.

بازار زعفران ایران در جهان

همان‌طور که گفتیم ایران بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران در جهان است که بیشتر آن را صادر می‌کند. زعفران ایران به کشورهایی چون کویت، قطر، روسیه،‌ ژاپن، هنگ‌کنگ، سنگاپور، هند، سوئیس،‌ نروژ، ایتالیا، آلمان، فرانسه، آمریکا، هلند، استرالیا، کانادا، بلژیک، مالزی، اسلوواکی، مجارستان، لهستان، قزاقستان، چک، ‌استونی، صربستان، ترکیه، آفریقای جنوبی،‌ آرژانتین، فنلاند و چند کشور دیگر صادر می‌شود.

۱۰ کشور برتر وارد کننده زعفران ایران در جهان
کشور میزان واردات
هنگ‌کنگ 32میلیون دلار
اسپانیا 30 میلیون دلار
امارات 13 میلیون دلار
ایتالیا 3.9 میلیون دلار
کویت 3.1 میلیون دلار
قطر 2.6 میلیون دلار
آلمان 2.6 میلیون دلار
چین 2.4 میلیون دلار
فرانسه 2.2 میلیون دلار
سوئد 1.6 میلیون دلار
منبع: خریدار اصلی زعفران ایرانی

در سال 2019 ایران حدود 127 تن زعفران را به ارزش 103 میلیون دلار صادر کرد. هر کیلوگرم زعفران از ۶ تا ۱۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و توانست سهم صادرات ۴۴ درصدی را برای ایران به ارمغان بیاورد.

رقبای زعفران ایران

در دهه گذشته به دلیل قاچاق پیاز زعفران به کشور افغانستان، صادرات زعفران ایران به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. به همین دلیل افغانستان پا به عرصه کشت و صادرات زعفران گذاشته و به مهم‌ترین رقیب بازار زعفران ایران تبدیل شده است. همچنین اسپانیا اولین وارد کننده زعفران ایران است که زعفران ایران را به صورت فله‌ای وادر کرده و در بسته‌بندی‌های جدید با نام و برند خود به بازار جهانی عرضه می‌کند. این اتفاق باعث شده که زعفران ایران در جهان به اندازه زعفران اسپانیا شناخته نشده باشد و بیشتر مردم جهان،‌ زعفران اسپانیا را می‌شناسند. هند و چین را هم می‌توان از دیگر رقبای زعفران ایران دانست که با کشت گلخانه‌ای خود درصدد تصاحب بازار جهانی زعفران است.

اما با این‌حال ایران همچنان اولین صادر کننده زعفران در جهان شناخته می‌شود و بیشترین سهم صادرات را دارد.

مطالعه بیشتر: مراحل صادرات زعفران