اصلاح کردن بذر گیاهان برای کشت محصولی پربازده‌تر و باکیفیت‌تر یکی از اتفاقات رایج در صنعت کشاورزی است. اصلاح پیاز زعفران هم معمولا برای دستیابی به محصولی مرغوب انجام می‌شود تا کشاورزان بتوانند محصولات بیشتر و باکیفیت‌تری را روانه بازار کنند و در نهایت درآمد بیشتری کسب کنند. در ادامه همراه باشید تا درباره پیاز زعفران اصلاح شده به شما بگوییم.

پیاز زعفران اصلاح شده چیست؟


پیاز زعفران اصلاح شده

پیاز زعفران که برخی آن را کرم زعفران یا بنه یا بذر زعفران می‌نامند یکی از مهمترین عوامل موثر در کشت موفق زعفران با کیفیت است. پیاز زعفران در واقع عامل اصلی رویش گل زعفران است.

نکته مهمی که در پیاز زعفران مهم است این که این پیاز که معمولا تخم مرغی شکل است حاوی پوشال‌هایی قهوه‌ای رنگ است که به دور پیاز پیچیده و تنیده شده است. در واقع همین پوشال زعفران است که رطوبت را جذب و نگهداری و پیاز را از گرما و خشکی خاک حفاظت می‌کند.

اما اصلاح بذر یکی از اتفاقات رایج در دنیای کشاورزی امروز است. کشاورزان با اصلاح بذر در تلاش هستند تا بذر گیاهی مقاوم‌تر و با عملکرد بالاتری را تولید و کشت کنند. بذر گیاه زعفران هم از این قاعده استثنا نیست. کشاورزان بسیاری برای تولید محصول بیشتر و در نتیجه کسب درآمد بیشتر، پیاز زعفران را اصلاح می‌کنند.

پیاز زعفران اصلاح شده گران‌تر است اما درصد خطاها را در کشاورزی و کشت زعفران کاهش می‌دهد. چرا که مهم‌ترین عامل در تولید زعفران، پیاز است. به همین دلیل سلامت پیاز در تولید زعفران بسیار اهمیت داشته و می‌تواند محصولی باکیفیت را به ارمغان بیاورد.

پیاز زعفران اصلاح شده در حقیقت آغشته به نوعی سم بی‌خطر است که از نفوذ باکتری‌ها و قارچ‌ها به پیاز جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که رشد آن صحیح و بدون نقص باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت که پیاز زعفران اصلاح شده، عاری از باکتری‌ها، قارچ‌ها، خرابی، ضربه یا زخم است.

چرا زعفران باید اصلاح شود؟

پیاز زعفران نقش مهمی در فرایند کاشت زعفران و در نهایت برداشت و بهره‌بردای زعفران خوب و باکیفیت بازی می‌کند و در واقع سرمایه اصلی زعفران همان پیاز زعفران است. اینجاست که انتخاب پیاز زعفران یکی از مهمترین مسائل در زمینه کشت زعفران است چون اگر پیاز مناسب نباشد ضررهای جبران ناپذیری به کشت زعفران و در نهایت برداشت محصول نهایی وارد می‌شود.

پیاز زعفرانی خوب به شمار می‌آید که عاری از هرگونه کرم خوردگی، آفت و پوسیدگی باشد بنابراین توصیه می‌شود برای کاشت زعفران در مزرعه‌های جدید از بهترین نوع پیاز اصلاح شده زعفران برای کشت استفاده شود.
مطالعه بیشتر: پیاز زعفران خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که گفتیم این پیاز زعفران است که اصلاح می‌شود، چرا که پیاز زعفران بذر این گیاه بوده و روی میزان گل‌دهی و کیفیت کلاله‌ها تاثیر می‌گذارد. کلاله‌ها همان رشته‌های قرمز رنگی هستند که به عنوان زعفران شناخته می‌شوند. بنابراین کیفیت زعفران کاملا به پیاز آن وابسته است. در نتیجه کشاورزان برای به دست آوردن محصولات مرغوب، باید پیاز زعفران دقت کنند.

پیاز زعفران در اشکال متنوعی وجود دارد از دایره‌ای تا بیضی و تخم مرغی است. همچنین این پیاز معمولا سفید رنگ بوده و الیاف قهوه‌ای رنگی آن را می‌پوشاند. برای کاشت این پیاز توجه به نوع خاک و شرایط اقلیمی بسیار اهمیت دارد. چرا که گرما یا بارندگی شدید می‌تواند به پیاز زعفران آسیب رسانده و در نهایت گیاه زعفران هم کیفیت خود را از دست بدهد. همچنین سلامت پیاز زعفران (عاری از بیماری‌ها، قارچ‌ها یا خراشیدگی) و شفاف بودن رنگ آن (پیاز زعفران نباید تیره باشد) از مواردی است که کشاورزان در تهیه پیاز زعفران مرغوب باید به آن توجه کنند.

در پیاز اصلاح شده زعفران تمامی این موارد رعایت شده و کشاورزان بدون دغدغه و نگرانی می‌توانند پیازی باکیفیت را تهیه و در خاک پرورش دهند. چرا که پیاز زعفران اصلاح شده کارایی بهتری داشته و برای کشت مناسب‌تر است. با توجه به اینکه پیاز زعفران به مدت پنج تا ۱۰ سال می‌تواند در خاک بماند، اگر اصلاح شده باشد در این سال‌ها در خاک مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد و کاملا سالم می‌ماند.

کلام آخر

در حقیقت پیاز زعفران اصلاح شده می‌تواند خود را با هر شرایط آب‌وهوایی وفق دهد، به قارچ‌ها و باکتری‌ها مبتلا نشده و قدرت بازدهی بسیار بالایی دارد. بنابراین اگر به دنبال کشت محصولی پربار و باکیفیت هستید،‌ استفاده از پیاز اصلاح شده زعفران می‌تواند بهترین انتخاب باشد. تا بتوانید بهترین زعفران را برداشت کنید و دیگر بابت فروش زعفران خود نگرانی نداشته باشید.